Vysokoškolské Práce

Blog

Umelá inteligencia a bakalárska práca: Prečo to nejde dohromady

Umělá inteligence znázorněna postavou a kódem
Umelá inteligencia je veľkým fenoménom dneška. Stále viac sa začína užívať aj vo svete školstva. Niektorí študenti sa neboja nástrojov ako ChatGPT používať aj na písanie svojej seminárnej, bakalárskej či diplomovej práce. S tým však súvisí celý rad rizík, ktoré by mal pisateľ bakalárskej či inej odbornej práce vedieť.

Ako portál Vysokoškolsképráce.sk, ktorý má početné skúsenosti s prípravou podkladov pre študentov na tuzemských univerzitách, vieme, prečo sa využívanie umelej inteligencie na písanie odborných textov neodporúča. V tomto článku prinášame konkrétny zoznam dôvodov, ktoré by mal každý študent pred používaním umelej inteligencie vedieť.

Nechcete riskovať tvorbu práce pomocou AI? Alebo chcete prácu napísanú AI skontrolovať?

Nechajte si prácu napísanú AI opraviť našimi odborníkmi. Tí vám môžu pomôcť aj s vypracovaním celej práce.

Umelá inteligencia si vymýšľa

Ak už máte s nástrojmi AI aspoň drobné skúsenosti, tak možno viete, ako často majú nástroje typu ChatGPT tendenciu klamať a vymýšľať si. Vygenerovaný text v mnohých prípadoch obsahuje celý rad neprávd či poloprávd, ktoré skúsení odborníci pomerne jednoduchú a rýchlo odhalia. Študent ich však v niektorých prípadoch nespozná.
Pokiaľ taká lož či polopravda následne v akademickom texte zostane, tak vedúci, oponent či iný hodnotiteľ ju následne pomerne jednoducho objaví. V lepšom prípade sa tieto osoby následne študentov pýtajú, kde takú informáciu vzali, v horšom prípade zistí, že ste na písanie využívali práve umelú inteligenciu a vygenerovaný text nebol ani poriadne skontrolovaný či overený. Štúdie zároveň varujú, že umelá inteligencia má u žiakov tendenciu negatívne ohrozovať vývoj kritického myslenia.

Pedagógovia nevidia text písaný AI radi

Prevažná väčšina pedagógov vníma používanie umelej inteligencie na generovanie odborných textov negatívne. Jedným z dôvodov sú neoverené a často zavádzajúce informácie, zároveň sú však problémy aj vo vzťahu k citáciám. Umelá inteligencia totiž často nezvláda kvalitne a dôverne citovať. Vymýšľa si as tým súvisia ďalšie problémy, ktoré sa študentovi a pisateľovi odbornej práce môžu vypomstiť.

Študent môže používaním nástrojov umelej inteligencie pomerne rýchlo prísť o dôveru svojho pedagóga, oponenta či komisie. Je totiž zrejmé, že všetky generované texty umelou inteligenciou sú veľmi obdobné. Majú podobný rukopis aj skladbu viet. Pre pedagóga ani akéhokoľvek čitateľa je veľmi jednoduché odhaliť, že text nepochádza z ruky študenta, ale umelého nástroja.

Pozor na AI Checkerov

Podobne ako sa v posledných rokoch rozmohli nástroje na kontrolu plagiátorstva, sa dnes začínajú objavovať aj takzvané AI Checkery. Ide napríklad o ZeroGPT alebo Scribbr. Na trhu ich je už pomerne značné množstvo a začínajú sa postupne presúvať aj do škôl. Pedagógovia sa vďaka nim snažia čoraz častejšie objaviť, či študent spracoval svoje dielo sám, alebo mu pomohla AI.

Do budúcnosti je navyše možné očakávať, že rola takzvaných AI checkerov bude stúpať aj ďalej. Pre študenta môže ísť o ďalšiu komplikáciu, ktorá by mohla skomplikovať jeho cestu k obhajobe bakalárskej, diplomovej či inej práce. Zároveň by používanie AI na písanie podobného diela mohlo narušiť cieľ v podobe získania vysokoškolského titulu.

Zdroj fotografie: Pixabay

Zdieľať článok